Ministerstvo obrany » Informační servis » Zpravodajství » Vojenský historický ústav dokončil renovaci legendárního bitevního letounu Suchoj

Vojenský historický ústav dokončil renovaci legendárního bitevního letounu Suchoj

13.10.2017 • Vojenský historický ústav (VHÚ) dokončil generální opravu bitevního letounu Suchoj Su-25, který v minulosti užívalo české a československé vojenské letectvo. Sovětský dvoumotorový bitevník bude nově vystaven v expozici kbelského leteckého muzea v Praze v nedávno opravených hangárech Staré Aerovky. Celkovou renovaci letounu provedla společnost Česká aviatická.

 Při představování letounu - zástupci Vojenského historického ústavu, Ministerstva obrany ČR i společnosti, která letoun rekonstruovala
Při představování letounu - zástupci Vojenského historického ústavu, Ministerstva obrany ČR i společnosti, která letoun rekonstruovala

Slavnostního představení renovovaného letounu Su-25 K se v jednom z hangárů kbelského leteckého areálu zúčastnili významní hosté - náměstci ministra obrany Tomáš Kuchta a Pavel Beran, ředitel VHÚ plukovník Aleš Knížek a také zástupci společnosti Česká aviatická, která letoun zrekonstruovala. Akce se zúčastnili rovněž František Tabačko a Martin Hejra, piloti, kteří se strojem Su-25 ve své kariéře létali.

„Když je Ministerstvo obrany přizváno na akci Vojenského historického ústavu, jde většinou o pozemní techniku. Tentokrát je to jinak. Já jsem rád, že tady máme bitevník, který sloužil české armádě, poté stál dlouho na dešti a chátral. Nedávno se dočkal rekonstrukce a teď i důstojného umístění pod střechou, aby mohl být svědkem dob minulých pro budoucí generace,“ sdělil novinářům při představení letounu náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta, který ocenil i to, že si příležitost nenechali ujít ani piloti. Poděkoval také Vojenskému historickému ústavu i společnosti Česká aviatická, která letoun zrekonstruovala.

Renovace se dočkají i další letouny

Podle ředitele Vojenského historického ústavu plukovníka Aleše Knížka je to první krok, k tomu aby postupně došlo na opravy i dalších letounů, které má VHÚ ve sbírkách. „Na renovaci Suchoje byla použita nová technologie, díky které byl zbaven původního nátěru. Byla to technika tryskání suchého ledu. A pokud si všimnete nápisů, všechny jsou udělány pomocí šablony,“ konstatoval plukovník Aleš Knížek.

Vývoj tohoto typu Suchoje začal na základě požadavku sovětské armády již v roce 1969 soutěží na bitevní letoun pro přímou podporu pozemních vojsk. Ten měl být odolný vůči protiletadlové palbě protivníka a důraz byl kladen i na jednoduchou a nenáročnou obsluhu. Konstrukční kancelář Suchoj přišla s projektem T 8 a nový stroj poprvé vzlétl 22. ledna 1975.

Legendární bojový letoun, který se proslavil zejména během konfliktu v Afghánistánu, je přímým protějškem neméně legendárního amerického bitevního letounu A 10 Thunderbolt. Dnes je poněkud zapomenuté jeho působení v řadách československého a českého vojenského letectva, kde od poloviny osmdesátých let tvořil jedinou specializovanou platformu pro údery na pozemní cíle, zejména na likvidaci obrněné techniky a zodolněných cílů. V roce 2000 byl tento typ vyřazen z výzbroje a odprodán do zahraničí a na území České republiky zůstaly pouze tři kusy tohoto letouny pro muzejní účely.


Historie:
  • Exportní verze Su-25 K se začala vyrábět v roce 1984 s konstrukčními změnami na základě zkušeností z provozu a bojového nasazení v Afghánistánu.
  • Prvním zahraničním uživatelem se stala ČSSR s 36 dodanými letouny od roku 1984. V rámci československého letectva působily letouny nejdříve u 30. bitevního leteckého pluku v Pardubicích a od roku 1994 i u 32. základny taktického letectva v Náměšti nad Oslavou. Část letounů byla po rozpadu Československa předána slovenskému letectvu. Z výzbroje AČR byly vyřazeny v roce 2000.
  • Letoun trupového čísla 9098, byl zalétán v květnu 1987. Do ČSSR přeletěl 27. června a od září byl přidělen k 30. bitevnímu leteckému pluku v Pardubicích. V prosinci 1994 přeletěl na 32. základnu taktického letectva v Náměšti nad Oslavou a byl zařazen do stavu 322. taktické letky. Z Náměšti nad Oslavou byl v roce 2000 přemístěn do Přerova a počátkem roku 2004 předán do sbírky VHÚ. Jeho poslední přesun na kbelské letiště však již proběhl po zemi. Od té doby byl vystaven ve vnější expozici Leteckého muzea VHÚ. 

Technická data:

  • Motor: 2 x turboreaktivní motor R-95 Š o maximálním tahu 41 kN
  • Výzbroj: dvouhlavňový kanón GŠ-2-30, ráže 30 mm, podvěšená výzbroj do hmotnosti 4 360 kg, nesená deseti podkřídelními závěsníky, sestávající se z klasických pum, speciálních zbraňových kontejnerů a řízených i neřízených raket
  • Rozpětí: 14,36 m
  • Délka: 15,53 m
  • Výška: 4,8 m
  • Prázdná hmotnost: 9 185 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 17 350 kg
  • Maximální rychlost u země: 1 000 km/h
  • Dolet: 500 km
  • Dostup: 7 000 m

Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.


Fotogalerie
  •  Bitevní letoun Suchoj Su-25 K Bitevní letoun Suchoj Su-25 K Bitevní letoun Suchoj Su-25 K
  •  Ředitel VHÚ plukovník Aleš Knížek a náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta Ředitel VHÚ plukovník Aleš Knížek a náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta Ředitel VHÚ plukovník Aleš…
  •  Náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta si s poradcem Milanem Mikuleckým prohlíží letoun Suchoj SU-25 K Náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta si s poradcem Milanem Mikuleckým prohlíží letoun Suchoj SU-25 K Náměstek ministra obrany Tomáš…
  •  Milan Mikulecký, který má jako pilot řadu zkušeností s létáním, popisuje náměstkovi ministra obrany Tomáši Kuchtovi specifika letounu Milan Mikulecký, který má jako pilot řadu zkušeností s létáním, popisuje náměstkovi ministra obrany Tomáši Kuchtovi specifika letounu Milan Mikulecký, který má jako…
  •  Akce se zúčastnili František Tabačko a Martin Hejra, piloti, kteří se strojem Su-25 K létali Akce se zúčastnili František Tabačko a Martin Hejra, piloti, kteří se strojem Su-25 K létali Akce se zúčastnili František…
  •  Ředitel VHÚ plukovník Aleš Knížek Ředitel VHÚ plukovník Aleš Knížek Ředitel VHÚ plukovník Aleš…
  •  Pilot Martin Hejra v bitevní letounu Pilot Martin Hejra v bitevní letounu Pilot Martin Hejra v bitevní…
  •  Z pohledu pilota Z pohledu pilota Z pohledu pilota
  •  Detail prostoru určeného pro pilota Detail prostoru určeného pro pilota Detail prostoru určeného pro…

Autor: Filip Vetter, Lucie Růžková