Unikátní školní vrtulník Mi-24 je od nynějška v Leteckém muzeu Kbely

Autor: Andrej Halada, Jan Sýkora

Vojenské Letecké muzeum Kbely získalo v těchto dnech nový exponát. Je jím vrtulník Mi-24 DU, cvičná verze známého bitevního vrtulníku sovětské výroby. Jde přitom o jediný stroj této verze, který sloužil v Armádě ČR.

Předposlední srpnový den dorazil do Leteckého muzea Kbely další objemný náklad. Je jím vrtulník pocházející z konstrukční kanceláře Michaila Mila, konkrétně typ Mi-24 DU. Do sbírek Vojenského historického ústavu Praha doputoval z Náměště nad Oslavou. Jde v krátké době o další přírůstek do leteckých sbírek Vojenského historického ústavu Praha. V půlce srpna byl ze Slovinska získán americký stíhací letoun F-84 Thunderjet, který rozšířil ojedinělou kbelskou sbírku první generace proudových letadel.

Cvičný bitevní vrtulník Mi-24 DU je upravenou verzí bitevního vrtulníku Mi-24 D. Od běžné verze se liší především tím, že na místě operátora zbraňových systémů, které je ve spodní části stroje, se nacházel pilotní kokpit instruktora. Vrtulník tak mohl být využit pro účelnější přeškolování pilotů Mi-24, jejich přezkušování a zdokonalování v bojovém výcviku.

Stroj, který nyní doputoval do Kbel, byl původně vyroben v Sovětském svazu v roce 1985, jedná se tedy o dvacet šest let starý exponát. Bojeschopný vrtulník disponoval možností vysílat řízené i neřízené střely, pouze mu chyběl kulomet – ten byl totiž umístěn právě ve spodní části na špičce, kde seděl instruktor.

Vrtulník byl ještě v roce 1985, krátce po opuštění výrobního závodu, předán tehdejší československé armádě a začal létat u útvaru v Plzni - Líních. Později ho využívaly útvary na Moravě, v Prostějově a Přerově. V roce 1998 prošel stroj generální opravou v Leteckých opravnách Kbely. Z Přerova pak byl na konci září roku 2008 předán do Náměště nad Oslavou. Tady dále plnil výcvikové úkoly, poslední let se uskutečnil 17. února 2010 v Náměšti. Stroj má nalétáno celkem 2 826 hodin a provedl úctyhodných 7 485 startů.

Vrtulník se nyní nachází v prostoru 24. základny dopravního letectva Praha – Kbely. Z Náměště sem dorazil ve výborném stavu - pochopitelně částečně rozložený, bez křidélek a hlavních vrtulových listů. Křidélka však byla ihned namontována, pro vystavení budou namontovány i velké vrtulové listy. Vystavení se stroj dočká příští rok, v nové výstavní sezóně. Celkem má Letecké muzeum Kbely tři vrtulníky typu Mi-24, verze Mi-24 DU je ale skutečně jedinečná.

Vrtulníky Mi-24 patří k nejznámějším bitevním vrtulníkům všech dob. V kódu NATO se jim říkalo Hind – Laňka. První let prototypu se uskutečnil už v roce 1969, v roce 1970 začaly armádní zkoušky (tehdy také zemřel konstruktér Mil). V roce 1973 započala výroba strojů. Celkem bylo až do konce 80. let vyrobeno přes 2 000 kusů tohoto stroje v mnoha verzích.

Vrtulníky sloužily nebo stále slouží v téměř padesáti státech celého světa. Má je vedle evropských států ve výzbroji např. Indie, Mexiko nebo Brazílie a také mnoho afrických států. Nejznámější bojové nasazení bylo určitě to v Afghánistánu po sovětské invazi v roce 1979, kde se vrtulníkům od tehdejších povstalců dostalo přezdívky „satanův koráb“. Stroj váží plně naložený přes 11 tun, létá běžnou rychlostí okolo 270 kilometrů v hodině, maximální rychlost je 335 km/h. Statický dostup je do výšky 2 000 metrů, dynamický do výšky 4 800 metrů. Vedle tříčlenné osádky může být v zadním prostoru přepravováno 1 500 kilogramů nákladu nebo osm osob.

Více o aktivitách Vojenského historického ústavu Praha najdete na www.vhu.cz.